Ik word gek van die stemmen in mijn hoofd.



Ik ga op ziekenbezoek bij een vrouw, laten we haar Gabriella noemen, die ik lang geleden voor het laatst in de praktijk zag. Ze ging het afgelopen jaar zo nu en dan door me heen: hoe zal het met haar gaan? Op enig moment schreef ik haar een mail om deze vraag aan haar voor te leggen. Ze mailde me dat het niet goed met haar ging. Ze bevond zich in een crisis, waar ze nu langzaamaan aan het uitkrabbelen was; ze gaf aan dat ze graag gebruik maakte van mijn voorstel om elkaar eens te ontmoeten en ze liet weten dat ze de kracht niet had om naar mij toe te komen.

En zo gebeurde het dat ik bij haar langs ging. Na wat over en weer uitgewisseld te hebben, vroeg ik haar wat er gaande was in haar leven. Ze geeft aan dat ze op enig moment een gezondheidscheck had laten doen bij een natuurgeneeskundig centrum, waarvan de uitslag aangaf dat er sprake was van behoorlijke ontstekingen, die op energetisch niveau zichtbaar waren, maar nog niet fysiek.  Ze had op dat moment geen bijzondere klachten, maar nam de uitslag van het onderzoek heel serieus.

De vraag die ik op dit punt aan de lezer wil voorleggen is: wie of wat neemt die uitslag heel serieus?
Is dit de innerlijke stem, die diep van binnenuit aangeeft, zonder spanning en stress, dat deze uitslag aandacht verdient?
Of is het de stem van angst, die spanning en stress teweeg brengt, die maakt dat Gabriella aan de haal gaat met de uitkomst van het onderzoek en in zelftwijfel belandt?

Gabriella gaf aan dat ze vast besloten was om deze ontstekingen aan te pakken, want ja..., ze was zeker niet meer de jongste..., en als ze er niet op tijd werk van zou maken, dan zou ze op enig moment de rekening gepresenteerd krijgen in de vorm van ziekte en dat wilde ze ten alle tijden voorkomen; als er ontstekingen gaande zijn, ook al zijn die nog niet fysiek zichtbaar, dan is dit het moment om het aan te pakken, voordat ik echt ziek ga worden.

Het klinkt reeël, zou je als lezer kunnen denken, ware het niet dat ik de kleur voel van waaruit ze deelt en vertelt: angst.

Ze vertelt verder: ze bezoekt enkele natuurgeneeskundige praktijken die een andere invalshoek hebben, onder andere een kritische blik op de voeding, die zij tot zich neemt. Echter, de andere natuurgeneeskundige praktijk geeft op enig moment ook voedingsadviezen, die weer geheel anders zijn dan de eerdere adviezen.
Ze zegt: ik wist niet meer waar ik goed aan deed, ik raakte verward, de tegenstrijdige stemmen in mijn hoofd werden sterker en sterker, het hield maar niet op, ik voelde angst en omdat ik niet wist wat te eten, hield ik langzaamaan op met eten met als gevolg dat ik erg veel afviel, heel angstig werd en dat waar ik het meest bang voor werd, openbaarde zich: ik kreeg last van ontstekingen en had totaal geen energie meer.

Een familielid van Gabriella informeert de huisarts, het gaat niet goed met haar en ze had nog geen contact opgenomen met de huisarts. De huisarts stuurt haar door naar een diëtist en een psycholoog waar ze binnenkort een kortdurend traject mee afrondt. Ze zegt dat ze nu langzaamaan weer in de opbouw zit; ze kan nog steeds niet veel of lang bewegen, maar ze gaat nu langzaamaan vooruit. Ik had eigenlijk wel naar jou toe willen komen, maar op een bepaald moment ging het niet meer. Ze geeft aan dat het een hele, zware tijd was door de conflicterende stemmen in haar hoofd, die zeiden: je moet dit niet eten, dat is niet goed, zegt Y; ja, maar X zegt dat ik dat wel moet eten, omdat dat de ontstekingen remt, moet ik dat nou wel of niet eten, waar doe ik nu goed aan etc. Ik werd op een gegeven moment helemaal gek van die stemmen.

Op enig moment vraag ik aan haar: wat was de aanpak van de psycholoog?
Ja, zegt Gabriella, dat vraag ik me ook af, wat heeft de psycholoog nou eigenlijk voor mij betekent? Ik zou het niet weten, zegt ze, ik zal mijn schriftje erbij pakken en dan kan ik wat delen over de sessies, waar het over ging. Ik luister en ik merk op dat er totaal niet gesproken is over de loop der dingen, de situatie waarin Gabriella zich bevindt en wat er ten grondslag ligt aan de conflicterende stemmen: angst voor ziekte en daaronder weer angst voor de vergankelijkheid en de eindigheid van het bestaan (ze is op leeftijd) oftewel angst voor de dood. Er is geen basis van vertrouwen in haar van waaruit ze niet over de mogelijkheid beschikt om naar binnen te keren waar de innerlijke stem leidend is: de innerlijke stem die, zonder stress en spanning, aangeeft wat er al dan niet nodig is betreffende de uitslag van het natuurgeneeskundige onderzoek. Integendeel, wanneer angst de motor is, worden we een speelbal van emoties en tegenstrijdige krachten (de stemmen) wat zo kenmerkend is voor de huidige mens, die niet thuis is in het hart en in het lichaam: we weten niet dat we liefde en licht zijn, we laten ons leiden door zorgen, angst, wantrouwen, tekort etc.

Ik vraag op enig moment aan haar wat zij kan zien, in retrospectief, wat de loop der dingen haar toont. Ze heeft geen idee, ik raakte gewoon gevangen in de angst.
Ik deel het nodige en zeg op enig moment: ja, dat klopt, je raakte gevangen in de angst, en als ik zo naar je luister, dan hoor ik angst voor de vergankelijkheid en de eindigheid van het bestaan, en er is geen vertrouwen; ik hoor het aan de wijze waarop je vertelt, de kleur van je stem en geef enkele voorbeelden uit wat ze heeft gedeeld.
Ze ziet het..., ja, daar gaat het over, zegt ze. Alles wat je deelt en nu zegt..., het wordt weer wakker in mij..., ik was het vergeten..., ik werd gewoon gegijzeld door de mind, door de stemmen; geen gewaarzijn...helemaal op gegaan in de verhalen en de angst en niet weten wat te doen, als de dood dat ik was om de verkeerde beslissing te nemen.

Ik deel een ervaring met haar en zeg: ik herken deze angst voor de dood uit het verleden waarbij een chirurg aangaf dat 80% van mijn schildklier verwijderd moest worden; er was 30% kans dat het verwijderde weefsel kwaadaardig zou zijn en dus 70 % kans dat het goedaardig was; in het laatste geval zou de operatie dus onnodig zijn geweest. Ik vond het destijds een hele moeilijke beslissing. In weerwil van familie, die graag zag dat ik mij liet opereren, en na een wankele periode van tegenstrijdige krachten (de stemmen) en angst en een daarop volgende fase van inkeer, bewoog het van binnenuit toch naar 'niet opereren'; ondanks de mogelijkheid dat het kwaadaardig zou zijn. Toen ik dit aan de chirurg mede deelde 'ik ga voor de 70% kans dat het goedaardig is' zei hij: we zien u over een half jaar wel terug mevrouw, niemand houdt die onzekerheid uit... en later ontving ik een telefoontje waarbij mij werd mede gedeeld dat zij hun handen van mij aftrokken en mij niet verder meer wilden begeleiden.
Tja, ik werd toen volledig op mezelf terug geworpen, vergelijkbaar met wat jij afgelopen jaar hebt door gemaakt; de enorme onzekerheid en angst die ik destijds ervaarde... en toch was er een kracht, die op enig moment tot een besluit kwam: ik laat me niet opereren; en er was geen twijfel meer, geen tegenstrijdige stemmen toen de beslissing eenmaal in mij was gevallen. Ondertussen zijn we 16 jaar verder in de tijd en is er nog steeds sprake van een goedaardige tumor, waar ik mee leef.

Tja, zo krijgen we allemaal de nodige uitdagingen en testen op ons bord, die ons tonen waar we staan: gaan we mee met wat de mind ons voorschotelt, de verhalen, de stemmen, de angst...?
Of kunnen we vanuit een ruimer perspectief de mogelijkheid tot groei van de ziel zien en van daaruit bewegen? 

Ik deel met haar dat zij zich in een overgangsfase bevindt waar deze (gezondheids)crisis ook aan gerelateerd is: het bestaan daagt je uit en vraagt je om te vertrouwen en los te laten, op alle mogelijke wijzen..., ik weet dat je gaat verhuizen naar een andere woonplaats, ik weet dat je al zoveel jaren hier woont: in deze woonplaats, in dit huis, met al die spullen waar herinneringen aan verbonden zijn; ik weet dat er veel twijfel is geweest m.b.t. de beslissing om elders te gaan wonen, maar dat op enig moment toch het besluit is gevallen in jou om te gaan. En nu bevindt je je in de ontwortelingsfase, alsof je met wortels en al wordt los getrokken van dat wat bekend, veilig en vertrouwd is. En dan komt er ook nog een natuurgeneeskundig onderzoek met een negatieve uitslag om de hoek kijken, waardoor het loslaten wederom wordt getriggerd: geen controle over lijf en leden; infecties die zich energetisch tonen, maar nog niet zichtbaar op fysiek vlak, angst voor de dood, die je vertwijfeld doet uitreiken naar verschillende therapeuten, in de hoop op verlossing/genezing.

Wat een geweldige kans doet zich nu in je leven voor om je voor te bereiden op het grote loslaten: het afscheid van het leven, het afscheid van alles wat ons dierbaar is, van alles waar we aan gehecht zijn en ons aan vast klampen. Een voorproef van de ontmoeting met de dood. Zie wat er gaande is, laat je niet leiden door de stemmen van de mind, wees gewaar, wees aanwezig, hier en nu, leid jezelf af als de stem indringend is, beweeg mee met de flow van de dag die door je heen gaat in plaats van zoveel te moeten...

Door nu te oefenen in los laten, door mee te bewegen met de flow van het bestaan, in vertrouwen dat het bestaan voor je zorgt, kom je weer thuis, zak je in het bestaan, in het hart, waar het goed toeven is. 

We hebben nog een aantal aspecten besproken, die eigenlijk goed weer gegeven worden in de mail die ik haar naderhand stuur met de zenkaart van Osho die de naamt draagt 'letting go'. Ze mailde me terug dat ze heel dankbaar was voor ons gesprek en ook voor de mail waarin alles nog eens helder werd benoemd.

De mail:
Mooie ontwikkeling waar je je bevindt, niet gemakkelijk, maar een uitgelezen kans voor een doorbraak...van de mind naar vertrouwen, naar het hart, naar overgave aan het bestaan... waar je door gedragen wordt, omdat jij deel bent van het geheel.

Zie de stemmetjes, maar ga er niet in mee, voedt ze niet, kies voor ontspanning..., loslaten, overgave..., laat  je leiden door de flow in jou...de flow van het bestaan wat door deze verschijning heen werkt...nu een wandeling, nu pak ik een kast aan, nu ga ik even liggen, nu vraag ik hulp etc.

Wees mild voor jezelf...dat je contacten heb opgepakt waar je eigenlijk niet mee verder wilde..., omdat je je zo alleen voelde..., heel menselijk...en vertrouw op de innerlijke stroom van wijsheid in jou, een heel natuurlijke stroom, die bepaalt hoe deze contacten zich verder ontvouwen...of je alsnog of wederom weer afscheid neemt of iets anders. Alles lost zich vanzelf op, op het juiste moment, wat niet het moment van het ego hoeft te zijn, geef het aan het bestaan, leg het in je hart, laat los...en het wordt vanzelf helder waar het heen beweegt.

En verder: opruimen van je huis...geef weg of verkoop wat je niet gebruikt...
Een mooie oefening in het verleden los laten, wat uiteindelijk allemaal voorbereiding is op het grote loslaten: de dood: het grote onbekende.

Dus lieve schat...geef je over, elke kans of situatie waarin je de mogelijkheid hebt te oefenen met loslaten en vertrouwen, maak er gebruik van...en zie de ondersteuning van het bestaan..., vraag hulp aan het universum...en adem...ontspan...

Heel veel sterkte! En mocht je nog eens willen uitwisselen, je weet me te vinden.

www.bewustzijnscoaching
LinkedIn: Caroline Ootes
Facebook: Caroline Ootes, Ontwaken, Bewustzijnscoaching

 

What is the meaning of Life?


 
 What is the meaning of Life?

During a meeting where I offer support as a volunteer, I listen to a speech about the meaning of life.

The following questions are offered to the participants:
Why is this happening to me? Why do I have to experience this?

These are questions, says the trainer, which we ask ourselves when everything that seems certain becomes uncertain. The naturalness of the world as it was before, falls away. Illness, war, a loved one who dies, bankruptcy, a relationship that break... It can all be times when you ask yourself:'Why? Why is this happening to me?'

On the way back, in the car, I ponder a bit about the meeting and realize that I didn't ask these questions (why?) after the death of our daughter (July 2016). They didn't rise up in me.

And if I now let the questions go through me (why?),then my answer is: I don't know, I really don't know, the event takes place, that is all I can say. She is dead, that is all I know, she is no longer there, no longer in earthly form.

And why is it happening to me/us? A counter question: Why is it not happening to me/us? Everyone is confronted with death at some point, with crisis, with loss. There is no explanation, no why or what.

What is..., is the experience itself: in my case the death of a loved one.

I can indicate what the effect of this event is, seen from the perspective that every challenge or crisis is an opportunity for inner growth, but that doesn't mean that the meaning behind the event itself is answered.

I can think of a explanation (besides the medical statement), but that doesn't say anything about the truth itself (the why of her death), because I don't not know. And I am in peace with the fact that I don't know...,  that her death is a mystery (the mystery of Life itself).

And what about you? Can you live in limbo with regard to your life?

You can map out everything or think about the meaning you want to give to your life, but that doesn't give you any guarantee about the outcome. On the contrary, Life often differs from what you had or thought up for yourself, right?

And how easy or difficult is it for you to be in limbo about events that you experience as a crisis?

Your partner indicates that he/she wants to divorce..., your company is almost bankrupt..., your child is being bullied at school..., you have heard that you are incurably ill..., the country is preparing for a war etc.
You don't know how the next  moment will look like..., the naturalness of things falls away, total uncertainty. How is that for you? Can you be with that uncertainty?

Deep inside, because we start from a separate self, an 'I' that is separate from Life itself, we are deeply afraid to trust Life itself.

If we can't live in the openness of Life itself, then there is always the mind that can help us out by formulating a meaning, purpose, explanation and conviction.

Beliefs such as:

The course of things is fixed, I have no influence, it's just your destiny, sometimes you're lucky and sometimes unlucky.

Or:My life is in the hands of God, I am at the service of my religion and I fight for it.
Or: I have influence, I am at the helm, I give direction, everything is possible if you give your bet.

Or: If life doesn't make sense: pick the day, don't think about tomorrow, enjoy.

Or: Life makes sense, it is important to do good, you are here to give and to leave the world a little better.

Or: fill in..., what is your philosophy of life, which meaning do you give to your existence?

And everything we think about the meaning of life is not what life itself is. Life itself can't be thought of.

So we regularly have to adjust our beliefs, because what was believed today can be, will be, different tomorrow. Opinions and beliefs changes, it's just how it goes in life. And it would not be a problem when we don't hang our life on a purpose, a meaning, a religion, but that isn't the case. So it can be very painful to let go of a conviction or religion. Why? Because the religion or conviction has become part of our identity (this is me, this is my view, my life as I see it).
For example: you belief that you have to kill people for your religion. Imagine the situation that you are firmly convinced that you are doing the right thing for a higher purpose..., and then one day doubt is coming up..., you don't want to admit the doubt..., because then your whole world is falling apart... Who am I if I give up what I strongly believed in?
Another example: Your belief is that you are at the helm of your life, everything is possible if you give your best effort for it. And then, one day, you get a heavy car accident and everything that you thought up collapsed.

And then I haven't yet talked about the gaping gap that exists between a belief and reality itself: we often don't live what we have thought up. Just think of the many intentions/goals that we don't realize. What does that say about the 'me', who is in control and at the helm? Or is that 'I' just a dream?

And there's another point to make: all that attention about the meaning of life, all those explanations we give to events, all those goals we set ourselves..., it keeps us trapped in the mind instead of experiencing Life in the here and now, in this moment where everything just unfolds as it unfolds.

Convictions, goals and explanations... versus ... Life itself.

And Life itself, which we essentially are, can't be squeezed into a mold. Life itself flows, is subject to change, is uncertain, knows no anchors, no future and past than the moment itself, no support in the form of answers.

I wonder from which, as humanity, we feel the need to ask ourselves these questions of meaning (why/what)? From which is not the experience of life itself sufficient enough and do we want to philosophize about the meaning of life or the meaning of a certain event? Any idea? Stop here for a moment before reading on ...

Does it offer consolation to give an explanation to an event? Does it give reassurance to know what you are living for and what the purpose of your existence is? Does the handhold provide certainty that there is a god or that there is no life after death?

Or do we protect ourselves from feeling pain (for example the grief/loss of a loved one), by dealing with the why and what (the explanations)?

The answer could just be affirmative: yes, those answers provide guidance and protection, that's right. We all want something to hold on to and security? We all want to know what the day of tomorrow brings. We want to feel protected and safe..., right?

Even if that protection is only a very thin, fragile layer of varnish that can crack at any moment? Your partner runs away, a war breaks out, you get sick, get fired, someone dies, etc.

In the end... what we deep down already know... we can't hold onto anything..., we really don't know what the next minute brings, but that given, that we know somewhere that there is nothing to cling on..., that given is to hard to let in..., that is too scary..., no soil under our feet..., no anchors..., uncertainty triumphs... In other words: you are being handed over to Life itself. Yes, that is how it feels for the 'I' but if that 'I' is part of Life itself, if there is no separation between you and existence, because you and existence are one, can you than still talk of 'being handed over to existence'?

From where do we feel the need to protect ourselves through false certainties and handholds? What conviction lies beneath that? Is the world not a safe place and is Life not good enough for us (conviction)? Do we look at Life from fear of poverty and shortage?

What if we let us realize that life is insecure and vulnerable? What does that evoke? What is it then that we don't want to feel? What is it that we don't want to realize?

Without meaning, without goals to live for...
Without a purpose...
Without religions, that provide stability and security...
Without a future, because you really don't know what life will bring
Without a past, without explanations, without why, without a story
Life just IS.

Is there then no certainty?

Yes, the only certainty there is... is... that we all die... one day... which day and which hour is not known...

And Life itself is ultimately nothing but a preparation for death, the uncertainty. Death is: the big unknown. Just like Life, which is also uncertain (even though we believe we control life).

Do we dare to surrender to the great unknown: Death and Life itself? Do we dare to live from not-knowing, from trust and surrender? Surrender to the course of things, because we are part of the whole, because we are one with Life itself?

Life (birth) and death happen to us, even though we like to hold on to the conviction that we live Life, that we, as a director, direct our lives and determine the course. But is that so? Do we have Life in hand? Is there an 'I' that sets a course? Or is the direction, the course of Life and Life itself..., one?
And therefore uncertain and insecure?

Okay, but what is then the meaning of existence?

Life itself is the meaning of existence. And because life has no goals and destiny than the experience itself, it is so beautiful. Hindus calls life Lila, which means 'play', life is a play.

When there is no goal, no meaning, no destination..., when nothing needs to be achieved..., when there is no striving..., then there is nothing to do..., nothing at all...

Relax, sink deeper and deeper into existence, in the moment itself, live life totally, experience Life in its fullness..., as it unfolds..., from there follows the significance automatically..., then surrender to existence follows and barriers and fears disappear.

That is what I experience more and more..., surrender to existence...

Surrender to the flow of Life... and experience how easy life is when you are not in control.

Then the resistance melt. Then Life unfolds without a story made up out of your mind, without any expectation or desire. Then every meaning or non-meaning around the question whether Life makes sense or not, just falls away. In resonance with existence, in the experience itself, the significance of the events unfold naturally.

You live... that's all. And the next moment you don't know. You are. Period.

And occasionally a philosophical debate among us..., delicious right? That is also Life.

Life is a purposeless play, drop the future completly, only this moment exists, only this life is all. Live from moment to moment.
Osho

Dessert:
A bit of relaxation after this matter: a great video on you tube, fascinating, especially the first 3 minutes, the meaning of life, a boy of 9 years explains the finer.

Attention: scroll downwards when you have opened the link below.

https://www.nrc.nl/nieuws/2013/03/29/kijken-de-zin-van-het-leven-deze-jongen-van-9-legt-het-haarfijn-uit-a1436009


www.thehealingcircle.one
Linked-in: Caroline Ootes