Ik word gek van die stemmen in mijn hoofd.



Ik ga op ziekenbezoek bij een vrouw, laten we haar Gabriella noemen, die ik lang geleden voor het laatst in de praktijk zag. Ze ging het afgelopen jaar zo nu en dan door me heen: hoe zal het met haar gaan? Op enig moment schreef ik haar een mail om deze vraag aan haar voor te leggen. Ze mailde me dat het niet goed met haar ging. Ze bevond zich in een crisis, waar ze nu langzaamaan aan het uitkrabbelen was; ze gaf aan dat ze graag gebruik maakte van mijn voorstel om elkaar eens te ontmoeten en ze liet weten dat ze de kracht niet had om naar mij toe te komen.

En zo gebeurde het dat ik bij haar langs ging. Na wat over en weer uitgewisseld te hebben, vroeg ik haar wat er gaande was in haar leven. Ze geeft aan dat ze op enig moment een gezondheidscheck had laten doen bij een natuurgeneeskundig centrum, waarvan de uitslag aangaf dat er sprake was van behoorlijke ontstekingen, die op energetisch niveau zichtbaar waren, maar nog niet fysiek.  Ze had op dat moment geen bijzondere klachten, maar nam de uitslag van het onderzoek heel serieus.

De vraag die ik op dit punt aan de lezer wil voorleggen is: wie of wat neemt die uitslag heel serieus?
Is dit de innerlijke stem, die diep van binnenuit aangeeft, zonder spanning en stress, dat deze uitslag aandacht verdient?
Of is het de stem van angst, die spanning en stress teweeg brengt, die maakt dat Gabriella aan de haal gaat met de uitkomst van het onderzoek en in zelftwijfel belandt?

Gabriella gaf aan dat ze vast besloten was om deze ontstekingen aan te pakken, want ja..., ze was zeker niet meer de jongste..., en als ze er niet op tijd werk van zou maken, dan zou ze op enig moment de rekening gepresenteerd krijgen in de vorm van ziekte en dat wilde ze ten alle tijden voorkomen; als er ontstekingen gaande zijn, ook al zijn die nog niet fysiek zichtbaar, dan is dit het moment om het aan te pakken, voordat ik echt ziek ga worden.

Het klinkt reeël, zou je als lezer kunnen denken, ware het niet dat ik de kleur voel van waaruit ze deelt en vertelt: angst.

Ze vertelt verder: ze bezoekt enkele natuurgeneeskundige praktijken die een andere invalshoek hebben, onder andere een kritische blik op de voeding, die zij tot zich neemt. Echter, de andere natuurgeneeskundige praktijk geeft op enig moment ook voedingsadviezen, die weer geheel anders zijn dan de eerdere adviezen.
Ze zegt: ik wist niet meer waar ik goed aan deed, ik raakte verward, de tegenstrijdige stemmen in mijn hoofd werden sterker en sterker, het hield maar niet op, ik voelde angst en omdat ik niet wist wat te eten, hield ik langzaamaan op met eten met als gevolg dat ik erg veel afviel, heel angstig werd en dat waar ik het meest bang voor werd, openbaarde zich: ik kreeg last van ontstekingen en had totaal geen energie meer.

Een familielid van Gabriella informeert de huisarts, het gaat niet goed met haar en ze had nog geen contact opgenomen met de huisarts. De huisarts stuurt haar door naar een diëtist en een psycholoog waar ze binnenkort een kortdurend traject mee afrondt. Ze zegt dat ze nu langzaamaan weer in de opbouw zit; ze kan nog steeds niet veel of lang bewegen, maar ze gaat nu langzaamaan vooruit. Ik had eigenlijk wel naar jou toe willen komen, maar op een bepaald moment ging het niet meer. Ze geeft aan dat het een hele, zware tijd was door de conflicterende stemmen in haar hoofd, die zeiden: je moet dit niet eten, dat is niet goed, zegt Y; ja, maar X zegt dat ik dat wel moet eten, omdat dat de ontstekingen remt, moet ik dat nou wel of niet eten, waar doe ik nu goed aan etc. Ik werd op een gegeven moment helemaal gek van die stemmen.

Op enig moment vraag ik aan haar: wat was de aanpak van de psycholoog?
Ja, zegt Gabriella, dat vraag ik me ook af, wat heeft de psycholoog nou eigenlijk voor mij betekent? Ik zou het niet weten, zegt ze, ik zal mijn schriftje erbij pakken en dan kan ik wat delen over de sessies, waar het over ging. Ik luister en ik merk op dat er totaal niet gesproken is over de loop der dingen, de situatie waarin Gabriella zich bevindt en wat er ten grondslag ligt aan de conflicterende stemmen: angst voor ziekte en daaronder weer angst voor de vergankelijkheid en de eindigheid van het bestaan (ze is op leeftijd) oftewel angst voor de dood. Er is geen basis van vertrouwen in haar van waaruit ze niet over de mogelijkheid beschikt om naar binnen te keren waar de innerlijke stem leidend is: de innerlijke stem die, zonder stress en spanning, aangeeft wat er al dan niet nodig is betreffende de uitslag van het natuurgeneeskundige onderzoek. Integendeel, wanneer angst de motor is, worden we een speelbal van emoties en tegenstrijdige krachten (de stemmen) wat zo kenmerkend is voor de huidige mens, die niet thuis is in het hart en in het lichaam: we weten niet dat we liefde en licht zijn, we laten ons leiden door zorgen, angst, wantrouwen, tekort etc.

Ik vraag op enig moment aan haar wat zij kan zien, in retrospectief, wat de loop der dingen haar toont. Ze heeft geen idee, ik raakte gewoon gevangen in de angst.
Ik deel het nodige en zeg op enig moment: ja, dat klopt, je raakte gevangen in de angst, en als ik zo naar je luister, dan hoor ik angst voor de vergankelijkheid en de eindigheid van het bestaan, en er is geen vertrouwen; ik hoor het aan de wijze waarop je vertelt, de kleur van je stem en geef enkele voorbeelden uit wat ze heeft gedeeld.
Ze ziet het..., ja, daar gaat het over, zegt ze. Alles wat je deelt en nu zegt..., het wordt weer wakker in mij..., ik was het vergeten..., ik werd gewoon gegijzeld door de mind, door de stemmen; geen gewaarzijn...helemaal op gegaan in de verhalen en de angst en niet weten wat te doen, als de dood dat ik was om de verkeerde beslissing te nemen.

Ik deel een ervaring met haar en zeg: ik herken deze angst voor de dood uit het verleden waarbij een chirurg aangaf dat 80% van mijn schildklier verwijderd moest worden; er was 30% kans dat het verwijderde weefsel kwaadaardig zou zijn en dus 70 % kans dat het goedaardig was; in het laatste geval zou de operatie dus onnodig zijn geweest. Ik vond het destijds een hele moeilijke beslissing. In weerwil van familie, die graag zag dat ik mij liet opereren, en na een wankele periode van tegenstrijdige krachten (de stemmen) en angst en een daarop volgende fase van inkeer, bewoog het van binnenuit toch naar 'niet opereren'; ondanks de mogelijkheid dat het kwaadaardig zou zijn. Toen ik dit aan de chirurg mede deelde 'ik ga voor de 70% kans dat het goedaardig is' zei hij: we zien u over een half jaar wel terug mevrouw, niemand houdt die onzekerheid uit... en later ontving ik een telefoontje waarbij mij werd mede gedeeld dat zij hun handen van mij aftrokken en mij niet verder meer wilden begeleiden.
Tja, ik werd toen volledig op mezelf terug geworpen, vergelijkbaar met wat jij afgelopen jaar hebt door gemaakt; de enorme onzekerheid en angst die ik destijds ervaarde... en toch was er een kracht, die op enig moment tot een besluit kwam: ik laat me niet opereren; en er was geen twijfel meer, geen tegenstrijdige stemmen toen de beslissing eenmaal in mij was gevallen. Ondertussen zijn we 16 jaar verder in de tijd en is er nog steeds sprake van een goedaardige tumor, waar ik mee leef.

Tja, zo krijgen we allemaal de nodige uitdagingen en testen op ons bord, die ons tonen waar we staan: gaan we mee met wat de mind ons voorschotelt, de verhalen, de stemmen, de angst...?
Of kunnen we vanuit een ruimer perspectief de mogelijkheid tot groei van de ziel zien en van daaruit bewegen? 

Ik deel met haar dat zij zich in een overgangsfase bevindt waar deze (gezondheids)crisis ook aan gerelateerd is: het bestaan daagt je uit en vraagt je om te vertrouwen en los te laten, op alle mogelijke wijzen..., ik weet dat je gaat verhuizen naar een andere woonplaats, ik weet dat je al zoveel jaren hier woont: in deze woonplaats, in dit huis, met al die spullen waar herinneringen aan verbonden zijn; ik weet dat er veel twijfel is geweest m.b.t. de beslissing om elders te gaan wonen, maar dat op enig moment toch het besluit is gevallen in jou om te gaan. En nu bevindt je je in de ontwortelingsfase, alsof je met wortels en al wordt los getrokken van dat wat bekend, veilig en vertrouwd is. En dan komt er ook nog een natuurgeneeskundig onderzoek met een negatieve uitslag om de hoek kijken, waardoor het loslaten wederom wordt getriggerd: geen controle over lijf en leden; infecties die zich energetisch tonen, maar nog niet zichtbaar op fysiek vlak, angst voor de dood, die je vertwijfeld doet uitreiken naar verschillende therapeuten, in de hoop op verlossing/genezing.

Wat een geweldige kans doet zich nu in je leven voor om je voor te bereiden op het grote loslaten: het afscheid van het leven, het afscheid van alles wat ons dierbaar is, van alles waar we aan gehecht zijn en ons aan vast klampen. Een voorproef van de ontmoeting met de dood. Zie wat er gaande is, laat je niet leiden door de stemmen van de mind, wees gewaar, wees aanwezig, hier en nu, leid jezelf af als de stem indringend is, beweeg mee met de flow van de dag die door je heen gaat in plaats van zoveel te moeten...

Door nu te oefenen in los laten, door mee te bewegen met de flow van het bestaan, in vertrouwen dat het bestaan voor je zorgt, kom je weer thuis, zak je in het bestaan, in het hart, waar het goed toeven is. 

We hebben nog een aantal aspecten besproken, die eigenlijk goed weer gegeven worden in de mail die ik haar naderhand stuur met de zenkaart van Osho die de naamt draagt 'letting go'. Ze mailde me terug dat ze heel dankbaar was voor ons gesprek en ook voor de mail waarin alles nog eens helder werd benoemd.

De mail:
Mooie ontwikkeling waar je je bevindt, niet gemakkelijk, maar een uitgelezen kans voor een doorbraak...van de mind naar vertrouwen, naar het hart, naar overgave aan het bestaan... waar je door gedragen wordt, omdat jij deel bent van het geheel.

Zie de stemmetjes, maar ga er niet in mee, voedt ze niet, kies voor ontspanning..., loslaten, overgave..., laat  je leiden door de flow in jou...de flow van het bestaan wat door deze verschijning heen werkt...nu een wandeling, nu pak ik een kast aan, nu ga ik even liggen, nu vraag ik hulp etc.

Wees mild voor jezelf...dat je contacten heb opgepakt waar je eigenlijk niet mee verder wilde..., omdat je je zo alleen voelde..., heel menselijk...en vertrouw op de innerlijke stroom van wijsheid in jou, een heel natuurlijke stroom, die bepaalt hoe deze contacten zich verder ontvouwen...of je alsnog of wederom weer afscheid neemt of iets anders. Alles lost zich vanzelf op, op het juiste moment, wat niet het moment van het ego hoeft te zijn, geef het aan het bestaan, leg het in je hart, laat los...en het wordt vanzelf helder waar het heen beweegt.

En verder: opruimen van je huis...geef weg of verkoop wat je niet gebruikt...
Een mooie oefening in het verleden los laten, wat uiteindelijk allemaal voorbereiding is op het grote loslaten: de dood: het grote onbekende.

Dus lieve schat...geef je over, elke kans of situatie waarin je de mogelijkheid hebt te oefenen met loslaten en vertrouwen, maak er gebruik van...en zie de ondersteuning van het bestaan..., vraag hulp aan het universum...en adem...ontspan...

Heel veel sterkte! En mocht je nog eens willen uitwisselen, je weet me te vinden.

www.bewustzijnscoaching
LinkedIn: Caroline Ootes
Facebook: Caroline Ootes, Ontwaken, Bewustzijnscoaching

 

Nothing is certain, learn to love that.

 

If nothing is certain, everything is possible. 

We (my partner and our daughter) are on holiday in another country, a country where we haven't been before. At some point our daughter shows that she misses her sister, who died last year (summer 2016) around this time. She indicates that during other holidays with the family she was used to go out with her in the evening, that is no longer possible. She is sad. 

Later she let us know that she is in the mood of meeting peers to chill together. She is placing a message on tinder friends and not much later she's receiving a message from a young man of her age, who is 17 km away from our address in a holiday home, together with two other men. She's showing us a picture of the young man, who's indicating that they have rented a spacious holiday home, which is located in a remote spot. 

We are on the beach when this conversation is happening. My partner is a few meters away, he is lying in the shadow and is listening from a distance to the conversation that unfolds between my daughter and me. She wants  an adventure, she says. She wonders how she gets there and how she returns home at night. During the conversation my partner stands up and walks towards us. He makes it clear that he doesn't want her to go: an unknown country, 17 km away from our address, isolated house, 3 men she doesn't know..., what does that all mean..., it is our last evening, he says, I don't want you to go over there. 

In everything I feel that his reaction comes from fear. So afraid to lose another daughter..., he feels that he has no control over the situation... Well, how do you deal with such a situation if your daughter is an adult woman of 26 years and your partner clearly indicates that he doesn't like this trip from his daughter? 

Her father goes into the sea. She resumes the conversation with me. What do you think? What shall I do? No idea, I say, what is going through you now? Well, I don't want to disappoint Dad, and of course it is also nice to end up with a dinner and I also understand that he is afraid, but yes, I am 26 years old... and I feel a pressure when Daddy is talking like that..., it feels like I can't do what I want..., I just love some adventure... 

Okay, and further..., what else is going on in you? Well, I like it to meet people and chill out with each other, but yes, transport is still a problem: how do I get there and how do I get back home? What shall I do? Do what is right for you, I say, even if it is not right for your father. You are not responsible for his feelings, whether that is fear... or disappointment from an expectation that he has about our last night. And of course, your father has every right to express himself, to express his need and to show his fear, but that doesn't mean you have to stick to it. The pressure you experience is not caused by your father, the pressure lives in you, it is the pressure of adaptation, which lives in each of us. It is not easy to be your-Self, to be faithful to the inner voice, especially when the other person has an expectation that doesn't match with what you want. It is up to you to discover what the inner voice is whispering to you, to discover what is right for you. And there are several possibilities: you can first go out for dinner with us and then visit these young men, you can go out for dinner with us and then see what the possibilities are in the immediate environment to meet some peers (café in de neighborhood/ happening on the beach), you can eat out with us and then we walk together to the old city to stroll and have a drink somewhere, you can also decide not to obey the urge to adventure, to experience what that brings about in you, what you meet in yourself if you don't 'go'. 

She lets it all sink in for a moment. At some point she says: I am not going,  I don't know how to get there and also the return journey is a problem. Can't you pick me up? No, I say, I don't feel like that. I want to bring you as long as it is light, nice to explore the area by car, but you have to arrange the return journey differently. Okay, she says, I'm not going, too complicated. 

Some time later the young man appt, he is ready to pick her up, but since he wants to drink some alcoholic drinks himself, he can't bring her back to the address where we are staying. His reaction changes her thoughts: she indicates that she wants to go to the invitation and asks if he can arrange a taxi for the return journey. Not much later, a name and telephone number of a taxi driver who is willing to bring her home, even if it is in the middle of the night, follows. She says: I am going..., first I am going to eat with you and Dad and then I will let him pick me up from our address. Okay, I say, then it seems nice to meet him at the moment he comes to pick you up and I want the address where he stays, his name and phone number. Can you show me the picture of this young man again? I look once more and feel the energy of the young man on the photo: good energy, confidence-inspiring. The situation as it unfolds feels right for me.
 
My daughter says: Do I have to tell it to daddy? 
We'll see how it unfolds..., I don't know that yet either. In any case, you can borrow the money for the taxi and it's nice that we're going out for dinner together, your father will like that. 

After eating, she is picked up from our residence address. We walk outside and say hello to the young man. He gets out of the car, introduces himself. I share with him our thought: we are in an unfamiliar environment, we don't know you and our daughter is dear to us. He reacts with understanding: I can imagine, he says, very well to keep an eye on her. After the short acquaintance my partner is reassured. She steps in and promises to send an app. I lived on the assumption that she would send the address of the young men's stay. The next day it turned out that she had already mentioned the location prior to her appointment, which I hadn't registered properly. 

Three quarters of an hour later I go to bed, there hasn't yet been an app with the address. She's probably forgotten that..., well, it's okay..., I'm going to sleep. After a few hours I go to the toilet and then look at the phone. No message. It's a pity, I don't know how things are going with her and the address where she is staying is not known (I thought). I am in the zone of 'uncertainty'. And yet there is no movement to send her an app. 

I get back in bed. It is warm, I can't sleep. I see one scenario after the other scenario for my mind's eye appearing, unmoved I look at the possibilities: she can be raped, she can be murdered, she can experience a great evening and get back home somewhere in the night, she can have a great time and decide to stay asleep, she can have so much fun that she decides to stay with them for another week. I see the possibilities and I am calm under it. 

But behind the scenarios there is a different deep tone, a tone that is related to fear: the tone of the uncertain, the tone of not knowing, of the unknown, of total openness, what Life itself is: unknown, fresh, new, an adventure. It feels frightening... that total openness. 
Around three o'clock I visit the toilet again and look again on the phone: no message. I'll call her. She picks up, she has fun and is now waiting for the taxi to come home. I am glad that she likes it, that she enjoys, without her sister, who can't be there anymore. And for us..., for me... another test of Life itself: surrender to existence itself, that's what it's about..., without any reserve..., surrender to total openness..., not knowing what the next moment brings, not knowing what the outcome is, not knowing how this situation will unfold..., which is always the case..., even though we live under the assumption that we can control existence and/or situations... 
The reality is that we have no control at all, that is the actual situation what we prefer to avoid as long as we view ourselves as separate from existence: "I" and the world. 

And what does the world mean to us? Is there confidence in us? Or do we experience the world as threatening and hostile? What is our perspective? The "I" (ego) knows no trust, the "I" is a creation of the mind through which we experience ourselves separately from Life itself. The 'I' wants certainty and clarity, wants to know what and when, but the reality is that nothing is certain, there is no hold, there is nothing to cling to, even if we think so, even though we try to create all kinds of certainties (home, partner, work, health, etc.). 

And then I hear my teacher say: nothing is certain, learn to love that. Yes, that is what we experienced to the fullest in the summer of 2016: the death of our daughter. I feel that a deep process of release is going on in me..., a slow dismantling of the 'I', of the identity, of the self-image (this is me). 

Nothing is certain anymore..., that realization is going on, a process of demolition is taking place... And if nothing is certain, all answers are possible, all scenarios..., because that is Life. Trust in existence, that's what it's all about..., which, incidentally, doesn't mean naive stepping into a situation. 
In this situation it meant for me the following aspects: viewing of the photo, getting acquainted, name and phone number of the young man and the address of their stay. 

And so the universe regularly carries out unforeseen tests like the above situation with our daughter. And the consciousness in me is watching: What does this situation bring about in me? How do I react? From fear and being worried or trust? No address of the young man's stay (I thought) + no movement to send an app to ask for the address... In the past I would have contacted directly from fear in such situations... Well, that's Life. 

Which tests of the universe do you encounter? Do you see them? And what do these tests bring about in you? Is there resistance? Are you stuck? Or are you moving? Are you investigating for yourself what this test is showing you? 

Every test has the potential for growth, for consciousness. And then I am very grateful to our daughter for her adventurous spirit, her trust in humanity, a mirror for us, even though she sometimes makes a mistake. 

The next day I read the blog to her and I ask her if it's okay if I publish it? Yes, she says, it's okay. What is the hitch that I hear, I say. I am afraid that people will fall over me again, that I haven't taken you and Dad into account, while Simone died about this time a year ago. Well, I say, I'll put that in the blog..., maybe they'll also understand the other side of the coin..., that you serve us in our growth..., it's not always easy..., I have to admit, but I am grateful to you..., very grateful for who you are... 


www.thehealingcircle.one
LinkedIn: Caroline Ootes